wtorek, 25 lipca 2017

Sztuka kochania

Dobrze, że są  naukowcy, którzy popularyzują swoją wiedzę i nie uchybiają obowiązkowi podążania śladem swoich odkryć. Naukowcem takim jest między innymi dr n.med. Michalina Wisłocka, a przykładem udostępniania jest "Sztuka kochania".
Książki nie znam, domyślam się, że jest monotematyczna, za to film jest szeroko zakrojoną, jak również dosłowną sztuką kochania w kilku,  a może tylko w dwóch, lecz wyrazistych aktach.
Pierwszy akt mógłby mieć tytuł "Mąż",  wielka miłość Michaliny.
Drugi akt nazwijmy "Kochanek",   ... największa  miłość Michaliny.

Hmm, sztuka jako umiejętność to wrażliwa materia. Wystarczy mała w niej pomyłka i już zgliszcza, dziura w niebie. Tak jest na każdej niwie działalności człowieka, dlaczego by nie w miłości?  o miłości wszyscy wiedzą wszystko , definicji jest mnóstwo i każdy ma swoją ulubioną, a jak przyjdzie co do czego, to okazujemy się wielkimi błędziarzami.


Akt I. Osoby dramatu: Michalina i jej mąż Stanisław
Obraz znaleziony dla: sztuka kochania


Ich odpowiednicy, czyli filmowi małżonkowie tak wyglądają
Znalezione obrazy dla zapytania sztuka kochania film obsada
Wkrótce do małżeńskiego duetu dołącza przyjaciółka Michaliny - Wanda.
 Obraz znaleziony dla: michalina wisłocka
Dołącza w ten sposób, że zakochuje się w mężu Michaliny, a mąż Michaliny zakochuje się w Wandzie. 
Co nie oznacza, że mąż nie kocha Michaliny, bo kocha, tylko on potrzebuje seksu, a Michalina nie potrzebuje seksu. Więc jako niepotrzebująca seksu zgadza się na związek męża i przyjaciółki, która ma tak samo jak Stach w sprawie seksu.
Ale czy można równo, noga w nogę maszerować przez życie w trzy osoby?
Znalezione obrazy dla zapytania sztuka kochania film obsada
...a potem w piątkę, bo rodzą się dzieci Stanisława (jedno Michaliny i jedno Wandy, oficjalnie uznane za bliźnięta Michaliny i jej męża).
Znalezione obrazy dla zapytania sztuka kochania film obsada
Prawda jest taka, że rozwiązywanie trójkątów jest proste tylko w matematyce ...hehe, proste, teraz to poleciałam po bandzie... z drugiej strony, jeśli zna się wzór?
Czyli jak było do przewidzenia (dla widzów, bo nie dla bohaterów dramatu) stadło się rozpada.
Michalina całkowicie wykreśla Stanisława z grafiku swojego życia, natomiast przyjaciółka jest jej wciąż bliska, lecz chyba bez wzajemności. 
Wanda wyjeżdża z jednym dzieckiem (przed którym występuje jako ciotka), Michalina zostaje z drugim dzieckiem
Znalezione obrazy dla zapytania sztuka kochania film obsada

obrażony Stanisław odchodzi pojedynczo.

II akt.  Michalina rozpoczyna pracę w ośrodku wypoczynkowym, gdzie poznaje pracownika ośrodka, Jurka.
Podobny obraz
Jurek jest marynarzem i ujmującym mężczyzną, jedynie kwestia urody Jurka jest dyskusyjna. Jednak męska atrakcyjność niekoniecznie jest determinowana urodziwymi rysami twarzy. Ten brzydal w niedługim czasie odkrywa przed Michaliną ukryty do tej pory talent: ars amandi.
Tak jak rozbuchane dookoła lato rozkwita wielkie uczucie, które jak to często bywa, zaczyna się od zwykłego zauroczenia kobiety i mężczyzny...
Znalezione obrazy dla zapytania sztuka kochania film obsada
...uwieńczonego skokiem w bok,  oczywiście skacze Jurek, w bok od żony i dziecka. 
Michalina, tak jak kiedyś Wanda, nie chce być tą trzecią. Tak więc druga miłość Michaliny również skazana jest na porażkę.  Jednak ta miłość też coś ze sobą przyniosła; jej owocem,  że tak powiem patetycznie, jest  książka "Sztuka kochania". 

Pomiędzy "Mężem" i "Kochankiem" wplecione są wstawki z czasów późniejszych, dotyczące pracy zawodowej Michaliny i rozpoczęcia realizacji misji  pt. "Sztuka kochania". Ona chce tę sztukę podarować ludziom tak jak Prometeusz podarował ogień i nauczył ludzi nim się posługiwać. Takie jest moje skojarzenie, Michalina wie, że ogień powinien się palić w obojgu partnerach (z naciskiem na kobietę, dotychczas pomijaną i nieważną), ten ogień uda się podtrzymywać i to nie jest wcale wielka sztuka. Lecz trzeba ją posiąść.
Czasy późniejsze dotyczą lat 70.
Patrząc z dzisiejszej pozycji to tamte pstrokate stroje pań i panów wydają się lekko kiczowate;  nie żebym się wzdrygała, bo ma to swój wdzięk, nawet znam osobę, dla której jest to ulubiona epoka w modzie. (albo tylko tak się wydurnia;))
Znalezione obrazy dla zapytania sztuka kochania film obsada
I na koniec:
Sztuka alkowy jest w filmie pokazana arcypięknie, np. w malowniczym krajobrazie jako jego element, bardzo to fajny efekt.
Film trzyma w garści, możliwe, że westchniecie w myślach (ja westchnęłam dwa razy, po jednym razie na akt): Michalina, jak ty życia nie znasz!
Magdalena Boczarska jest przewspaniałą aktorką, innym też niczego nie brakuje.
Film bomba.
Obraz znaleziony dla: sztuka kochania

PS. Film jest biografią, więc pisałam otwarcie bez tajemnic. Mam nadzieję, że nie o wszystkim!
I mam nadzieję, że do tego filmu nie zniechęciłam nikogo swoimi opisami, bo zrobiłabym mu dużą krzywdę!

16 komentarzy:

  1. Dziękuję, chętnie obejrzę ten film.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się! fajnie jest zrobiony, w ogóle wart obejrzenia:))

      Usuń
  2. Ja w jakimś programie słyszałam o życiu pani Wisłockiej i na film mam ochotę :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super. Coś mi się też obiło o uszy, ale jak było naprawdę dowiedziałam się dopiero z filmu. Chyba sobie jeszcze doczytam, bo ona sporo napisała o sobie:))

      Usuń
  3. Skomplikowane jak całkowanie :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wiesz, że to chyba ja skomplikowałam fabułę, bo w filmie jedna rzecz wynika z drugiej:))

      Usuń
  4. Matematyka jest zdecydowanie łatwiejsza od sztuki kochania, szczególnie tej codziennej, która jakoś z logiką niewiele ma wspólnego, w przeciwieństwie do matematyki;-. Sporo dobrego słyszałam o tym filmie i chodzi za mną od jakiegoś czasu, ale latem jakoś nie mam czasu na oglądanie. Dzisiejsze lato bardzo telewizyjne;-) więc dzięki za przypomnienie, może się w końcu dam skusić:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z każdym słowem! i wcale się nie dziwię, że nie masz czasu na oglądanie, no bo przy tylu rękodzielniczych projektach, lecz ostatnio chyba masz sporo czasu zaoszczędzonego na polewaniu ogrodu, wciąż pada i pada, ale mam nadzieję, że nie zalewa... (u mnie nalewa). Podobno tegoroczne lato jest najzimniejsze od 22 lat! choć mnie się wydaje, że 95r. był nie taki zimny. Tyle, że był gorszy pod jednym względem: nie było tego wszystkiego, co powstało w ciągu 22 lat:)) też mi polecono ten film.

      Usuń
  5. Tego typu filmy komentuję - "dziękuję, nie potrzebuję cudzego pierdolca (sorki za wyrażenie), mam własny".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hahahaha:)) teraz pomyślałam, że też mam swój własny! w trochę innej scenografii;))


      Usuń
  6. Bardzo chcę ten film obejrzeć i tylko wypatruję go:) Co do chodzenia przez życie, to myślę, że można w trójkątach, czworokątach i innych wielobokach, pod warunkiem, że wszyscy są zadowoleni:)
    Buziaki!:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pięknie to powiedziałaś, i każdy ma obowiązek żyć w zgodzie ze sobą! a jeżeli w wielokącie to bez krzywdy i cierpienia....
      Z drugiej strony taki masochista szuka cierpienia, i co mu zrobisz...:))
      Ja też długo się zabierałam do tego filmu, ale było warto:))

      Usuń
  7. Nie ma szans, żebyś zniechęciła, wprost przeciwnie, choć sztuka kochanie mnie nie kręci, bo za stara jestem (a niedługo pokażę jak bardzo stara...), to historia życia tak wyjątkowej kobiety jest dla mnie szalenie interesująca:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekałam cierpliwie, a teraz wiem i jestem zachwycona! to głupi stereotyp, jak już babcia, to stara. Tymczasem istnieją wyłącznie zalety bycia młodą babcią, najpierw mądra pomoc przy niemowlęciu, ale najważniejsze potem, i nie do przecenienia, że wnuczę pozna babcię w najlepszych jej latach, kiedy jest zdrowa i intelektualnie sprawna. Rany Julek, tyle sztuki kochania przed Tobą:))

      Usuń
  8. Drap, drap, przynajmniej się odstresujesz tym drapaniem

    ดูหนังฝรั่ง

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny.